onsdag 11 augusti 2010

Ny frukostvana


Jag har alltid tyckt att havregrynsgröt är så tråkigt att jag pga min ilska gentemot denna frukostmat struntat i extraingredienserna som faktiskt gör det mycket gott. Jag har ätit havregrynsgröt utan mjölk och utan sylt. Ren havregrynsgröt. Och jag har tröttnat på den lika fort som jag börjat äta den. Jag har tuggat den som om jag haft en tjuv på besök i munnen och velat döda den. Nu äter vi den med solrosfrön, russin, banan, ekologisk blåbärssylt (med fler bär än tillsatser) och sojamjölk (jag skulle kunna skriva märke på mjölken men har ingen lust att göra reklam. Men ni som druckit av de olika sojamjölksalternativ som finns på marknaden vet nog vad jag menar med "den goda - och dyra"). Ett hembakat bröd och fläderbärsmarmelad (gåva från min marmelad-idol vid "guds ängar"). Det här ger mig energi jämfört med vad mina mackor med ost tidigare gjorde. Mina mackor stal min energi snarare. Och oftast åt jag inte frukost förrän det var tid för middag. En klassiker hos överviktiga tror jag.

En liten reminder för er som tycker om solrosfrön: De håller bara i 7 dagar och skall förvaras i kylskåp! Jag hade ingen aning om det förrän jag satt och läste på förpackningen idag.

Jag försöker skära ner på min smörgåskonsumtion och äter bara gröten till frukost. Barnen får smörgås som komplement. Sylt, banan och russin är kanske inget idealt för någon som vill reducera sin fettprocent, men å andra sidan har jag ingen lust att bli helt fanatisk så till den grad att jag ledsnar innan jag ens har börjat. Min nya frukost är god, fin och känns välgörande för kroppen. Så jag håller mig till den tills vidare!

7 kommentarer:

  1. Usch vad jag känner mig onyttig när jag läser om din nya frukost! Apropå mackor, alltså (och tidpunkten för ätandet av "frukost")....

    Havregrynsgröt är en historia för sig, i mitt liv. Det är så himla enkelt, snabbt, billigt, och faktiskt gott (ja, med mjölk, socker och sylt, som jag brukar intaga den) så jag förstår inte varför jag alltid glömmer bort den - gröten! Min pappa är en hängiven havregrynsgrötätare. Får han inte sin gröt till lunch varje dag så måste han äta den på kvällen i stället, även om han inte är hungrig!

    Jag blir riktigt inspirerad av din frukostbild. Du kanske kan avslöja hemligheterna om varumärken privat? Jag kan gärna tänka mig att införa soyaprodukter som ett alternativ i min kost. Men som jag sagt för något/några år sedan (när du också propagerade för veganism) så känns det mycket svårt för mig att överge mjölkprodukter i sin helhet. Men mindre mackor, det skulle göra en stor sus!

    SvaraRadera
  2. Äsch, jag kan väl lika bra publicera varumärken i fortsättningen. Det är ju för en bra sak i slutänden. Alpros sojamjölk är godast enligt mig. Men kostar som den smakar!

    Som jag har förstått det så äter bodybuildare och atleter överlag 6-8 ggr per dag, ibland oftare. Och jag som överviktare har ätit 1-2 ggr per dag tidigare. Inte nog med att man blir yr och konstig i huvudet/kroppen av en sån diet - man blir ju helt överhungrig och bara proppar i sig när man väl äter!

    Jag håller med, mjölkprodukter är väldigt gott. Men eftersmaken är inte lika fin som att leva som vegan och veta om att man faktiskt drar sitt lilla strå till stacken när det gäller miljön, djurens välbefinnande och sitt eget välbefinnande!

    Det finns massor av växtmjölk att ersätta komjölk med, Mikael. Billigast är nog havremjölken, som nog är min favorit vad det gäller smaken. Oatlys havremjölk kostar kring 12:-/liter tror jag. För någon dag sedan gjorde vi pannkakor på oatlys chokladmjölk med tofuline-glass och ekologisk hallonsylt. Barnen gillade det mycket ;) Dessutom är växtmjölken oftast berikad med de ämnen som komjölk innehåller. Under mina år som vegetarian drack jag hellre havremjölk än komjölk, om jag fick välja. Men jag har aldrig varit något fan av att dricka komjölk. De gånger jag har gjort det har det känts riktigt absurt att stå och dricka komjölk som egentligen varit menat för en kalv :/ Det har blivit mer på riktigt istället för att inta mjölkprodukter i mer förklädd form i form av smör, ost creme fraische osv. Ungefär som att jag åt ost och gelatin-godis under största delen av min vegetarian-diet trots att det i det stora hela var jämförbart med att tugga i sig kalv- eller griskött. Sinnet är ett lustigt ting!

    SvaraRadera
  3. Din elaking, nu har du lurat mig så jag måste köpa Alpro sojamjölk i fortsättningen också! Vad menas? Jo, att jag köpte ett paket idag, för att testa. Det räckte med ett halv glas så är jag såld! Det smakar ju som vailjsås nästan (en av mina livrätter...). Det här får gärna ersätta mjölk för min del. Nästan 3 ggr så dyrt, men det får jag lösa på nåt sätt. Tack!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är verkligen svindyrt. På min affär kostar en liter 18:-. Vad kostar den på din? Jag har sett att det finns växtmjölkmaskiner att köpa från utlandet. Kring tusenlappen kostar dom och producerar en liter sojamjölk för under 3:-. Hade jag inte haft en sån usel ekonomi så hade jag inte tvekat. Tills vidare får jag skyffla mina slantar till Alpro. Havremjölken är mycket billigare och v.44 så är Oatlys "H+" och "H choklad" också helveganska. Tidigare har de innehållit vitaminet D3 som utvinns ur fårullsfett. Nu kommer dom att ta bort D3 och ersätta med D2 som är helt vegetabiliskt :) Den är mycket god också tycker jag. Jag tänker växla mellan de båda.

    Det gör mig väldigt glad att du tyckte om mjölken :)

    SvaraRadera
  5. Ja, jag blir glad bara jag tänker på denna sojamjölk! men min plånbok blir inte glad. På min affär Tempo (den enda affären i hela förorten Bredsand) kostar den 21,90. Tempo är dyrt på allt, det beror på att de saknar konkurrens. men jag kan ju åkain till stan och handla sånt här billigare, det är ju hållbar mjölk. Undrar om Lidl har denna? Fast jag gillar egentligen inte att stödja Lidl, för jag tycker att de säljer så fruktansvärt mycket skräp som folk ska stoppa i sig.
    Jag ska hålla utkik efter Oatly också.
    Växtmjölkmaskin får nog vänta tills mina skivor går upp på försäljningslistorna. Fast då kan jag å andra sidan köpa en till dig också!

    SvaraRadera
  6. Jag köper min på Willys. Ett sånt borde ni vill ha i stan? Jag tvivlar på att Lidl har den. De har nog bara mjölk som har körts från tyskland :P

    Ja, jag tror inte ens att mjölken behöver stå kallt om den inte är öppnad.

    Som jag förstår det så är det debatt om sojamjölk egentligen är nyttigt alls. Vad man vet är i alla fall att den tillverkas av bönor som odlats långt ifrån Sverige. Så speciellt miljövänligt är det ju inte. Men det är lite pest eller kolera. Jag tänker köra på sojamjölken ett tag till i alla fall, och hålla koll på debatten under tiden. Men jag ämnar sluta med den och övergå till annan växtmjölk i sinom tid.

    Jag förväntar mig att du producerar nästa sommardänga och köper växtmjölkmaskiner till alla ;)

    SvaraRadera
  7. Är den Alpro soyamjölk som vi köper i Sverige tillverkad i Sverige utkörd inom Sverige? Jag tycker produkten ser mer tysk än svensk ut i alla fall. All text är på tyska, finska och svenska (i ordningsföljd). Och på kontaktinfo anges Tyskland, Finland, Sverige och även Norge. Huvudkontoret verkar vara i Belgien.

    Jaha, så nu är det kanske inte nyttigt alls! Jag blir så less på allt tjafs. Finns det snart nånting som inte är onyttigt, fobiskt, kränkande eller skumt på annat sätt? Förmodligen inte. Allt som tillverkas med vinstintresse går inte att lita på, så det är pest eller kolera som gäller tjoho!

    PS/ Ja, vi har Willys inne i stan, jag ska dit och kolla i morgon.

    SvaraRadera